Pedagogiska sammanfattningar

Vi i kull 17 läser för tillfället dubbla kurser i pedagogik. Den teoretiska delen är avklarad och den praktiska pågår i detta nu. För att lättare komma ihåg en del pedagogiska koncept som vi har stött på under den teoretiska kursen har jag, i vanlig ordning, uttryckt mig med bilder. Här följer alltså ett par pedagogiska sammanfattningar.

Bild

Operant betingning: En vidareutveckling av den klassiska betingningen. Beteenden kan ändras, förstärkas eller släckas ut beroende på vad konsekvensen av beteendet blir.

Bild

Problembaserat lärande (PBL): PBL är en pedagogik där inlärningen sker via problemlösning snarare än via föreläsningar och andra klassiska undervisningsformer. Fokuset ligger på att studenterna själva hittar information. Läraren vägleder hellre än informerar.

Bild

Observationsinlärning: Att lära sig genom att observera och studera någon annans beteende. Detta är ett vanligt koncept inom sociokognitivismen, där man ofta fokuserar på hur vi lär oss i sociala miljöer.

Annonser

Lämna en kommentar

Filed under Okategoriserat, Vad gör vi i skolan?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s