Drömspråkreform

Idag frågade jag på twitter vad folk har för drömspråkreform. Om de fick sitta och ensamma bestämma över SAOL och Svenska skrivregler, och inte bry sig om exakt hur realistiskt det skulle vara, vad skulle de skriva in då?

Reform av sje-ljudsstavningar sa en, bort med alla mej, dej, dom och fram med hen. Och så mer ihopskrivning, i alla de fall där det finns två varianter, som hur som helst/hursomhelst och i dag/idag. Jag tycker alla de förslagen låter utmärkta.

Jag själv, jag skulle (bland annat) önska mig trippelkonsontanter. Så att bussstation med tre S är stationen för bussar och busstation med två S skulle betyda en station där man busar, som ett lagligt klotterplank för bus kanske.

Så nu frågar jag er, för ni är inte riktigt samma människor som läser här och som läser på twitter tror jag. Vad skulle du vilja se? Fabulera gärna fritt och yvigt.

8 kommentarer

Filed under Språkvård

8 responses to “Drömspråkreform

  1. Jag trippeltecknar för det mesta konsonanter (men gjorde det tyvärr inte på den tiden jag jobbade på en webbbyrå) efter att ha bestämt mig för att de regelmässiga grunderna för att inte göra det står på synnerligen lösan sand.

    • Glädjande att höra! Tillsammans är vi starka!

      Ett problem är väl att det ingår i yrket att följa de regler som finns, även om man inte håller med om dem. Jag tycker gott det att Språkrådet till exempel skulle kunna gå ut och säga att trippelkonsonanter är okej, så att vi andra kan leva loppan utan att riskera glåpord.

  2. Problemet med trippelkonsonanter är i min mening att det ser förvirrande ut. Ord som glassskål blir för mig svåra att läsa. Det är visserligen entydigare än glasskål, men som vanligt berättar sammanhanget nästan alltid vilken tolkning som är aktuell. Visst har det säkert delvis att göra med att jag är van vid att max två s förekommer tillsammans, men det är svårt att veta om vanan bär hela skulden.

    Glass-skål är ju annars ett sätt att behålla alla konsonanter och inte bryta några regler, man använder ju bindestrecket för att vara tydlig.

    • Men alla vet ju att bindestreck är fusk! Ungefär som att du inte skriver om din drömspråkreform. Trippelkonsonantdiskussion blir det någon annan gång! 😉

      • Hah, fattar piken. Ärligt talat så har jag ingen speciell lust att ändra saker och ting. Visst skulle det kanske vara lite praktiskt om e-ljud stavas likadant eller om sje-ljud hade en konsekventare utformning. Och visst hade världen varit en bättre plats om alla som använder rak ordföljd i bisatser sköts av.

        Nej, men ärligt talat hade jag velat se mer undervisning om dialekter och brytningar i skolan. Elever borde känna till att svenskan kommer i olika former och att alla varieteter är god svenska. Dessutom skadar det inte att dialektala ord och varieteternas fonetik tas upp. Detta är i och för sig ingen förändring av språket, men en förändring jag skulle se på med lyckliga ögon.

  3. Mums… frusen kål, synnerligen raffinerat. Som i: ”Får det vara lite glasskål till kalvsteken, kanske?”

Kommentera

