Men jag vet ju ingenting om bygglov!

Jo, jag vet att när mina föräldrar skulle bygga carport för en herrans massa år sedan var de tvungna att fråga grannen om det var okej att carporten hamnade lite för nära tomtgränsen. Det var det.

Utöver det vet jag väldigt lite om bygglov. Dessutom vet jag väldigt lite om hur myndigheter arbetar.

Vi har nu påbörjat en ny skrivkurs, och jag sitter och försöker lösa första uppgiften. Den går ut på att testa ett bygglovsbeslut som vi fått utdelat av lärarna i Språkrådets klarspråkstest, och sedan skriva om beslutet så att det blir mer klarspråkligt.

Förutom att det är svårt rent inbyggt av sig självt är det svårt för att där originaltexten inte förklarar tillräckligt mycket ska ju jag som språkvårdare i demokratins tjänst fylla ut, förklara. Men jag kan inte lista ut om det är Nils Nilsson, som var han som ansökte om bygglovet, eller byggherren (eller så är Nils Nilsson byggherren), eller den kvalitetsansvariga som ska lämna in de olika papprena. Då är det svårt att befolka sina texter.

När vi fått besök av språkkonsulter har de talat om vikten av att sätta sig in i en organisations system innan språkvårdsreformerna kan börja. Förståelse för vad de dåliga texterna betyder är viktigt för att kunna omforumlera dem.

Hm, den här skrivuppgiften var svårare än jag trodde.

(Nils Nilsson, jodå han fick sitt bygglov beviljat. Fritidshus, carport och gäststuga minsann. Och en enda gång — i rubriken — nämns en installation av en eldstad.)

4 kommentarer

Filed under Språkvård, Vad gör vi i skolan?

4 responses to “Men jag vet ju ingenting om bygglov!

  1. Grattis — du har fått en inblick i hur det kan vara att översätta facklitteratur! (Inte min huvudsakliga ö-gren, men jag gör utflykter på den grenen emellanåt.) Ibland är det uppenbart att den som formulerat texten inte begriper själv vad det är hen skriver.

  2. Mina granskade texter befolkas ofta av X. Då kan man fråga kunden vem det är som ska lämna uppgifterna och lätt fylla i det i efterhand.

Kommentera

