Flöt

Det är roligt med dialekter.

Idag hade jag med mig, en väldigt god om jag får säga’t själv, sallad som lunch till skolan (bladspenat, ruccola, körsbärstomater, chèvre, valnötter, olivolja, honung). Dock hade lådan läckt lite, och det var alltså lite olivolja på utsidan. Efter att ha tagit i lådan en del, ut ur påse, öppna, lägga ifrån sig locket, vrida så det känns bra, var mina händer lite — just det — flötiga.

— Vad sa du sa du? frågade klasskompisarna vid bordet.
— Flötiga, svarar jag förvirrat.
— Heter det så? Vad menar du?
— Fettiga, flottiga, typ. Ja, det är väl inte en tjusigt ord, men ett talspråksvanligt.

SAOL hälsar att flöt är en böjningsform av flyta.

Google hälsar att det verkar som om det oftast är hår som är flötigt.

16 kommentarer

Filed under Allmänna reflektioner

16 responses to “Flöt

  1. Pingback: Flöt « Maskara med K

  2. För mig är flôtig ett typiskt västkustord (och det uttalas inte som ett fiskeflöte, utan med cirkumflex — ett mellanting mellan o och ö). Det är väl bara en regional uttalsvariant av flottiga?

    Jag har bott lite varstans i landet men egentligen bara hört flôtig användas av personer som bor/bott på västkusten (med Göteborg som epicentrum) eller som umgåtts mycket med såna personer. Däremot kan det ofta förstås av andra, fast då vara betydligt mer sammanhangsberoende.

    • Du har nog rätt med cirkumflexet.

      Om du säger Göteborg som epicentrum så kan jag ju meddela att det spridit sig genom hela Västergötland till Jönköpingsgränsen där jag är uppvuxen. Kul!

      • Ja, det är ett bra ord! Uttalet gör det så målande — man riktigt känner själv hur kladdigt och läskigt det är.

        Jönköping — intressant. Ska höra mig för i östraste kanten av Småland om det förstås/används där också.

        • Fantastiskt ord! Jag tycker också det är målande, därför jag förvånades lite över att andra inte förstod. Eller så bara förundrades de och ville ha närmare förklaring.

          Å gör det, och återkom!

          • Förstod gjorde jag nog – just för att man hör släktskapet med ”flottigt”. Men det kändes ändå bäst att kontrollera och uppmärksamma det (och det var ju bra, eftersom det kunde inspirera till ett blogginlägg)!

            Själv använder jag ”flottigt” på samma sätt – och ja, det känns som att det har en given kollokation med just hår.

  3. Joen Söderholm

    Låter som ett mellanting mellan blött och flottigt? Kan inte komma ihåg att jag har hört det förut, men det har en rolig klang måste jag säga.

Kommentera

