Att hitta stilnivån

På vår skrivkurs skriver vi alltid en första och en andra version av våra texter. I detta nu sitter jag och skriver version två på min språkspalt, som för övrigt handlar om vilka som bestämmer över språket.

Något som kan vara svårt när man skriver är att hitta rätt stilnivå i texten. Det handlar inte bara om vilka som ska läsa texten utan också i vilket sammanhang texten ska läsas, och i vilket medium texten förekommer i.

Min språkspalt har ett relativt lätt och ledigt språk. Kanske på gränsen till talspråkligt. Jag inser dock efter att ha fått lite välbehövlig kritik och efter att själv ha läst otaliga språkspalter att jag förmodligen bör göra språket lite ”svårare” och mer akademiskt. Det ska inte bli svårläst utan snarare mer vårdat.

Därför sitter jag nu och gör mina text formellare istället för tvärtom, vilket känns lite lustigt. Rätt och fel blir till normer och  inkorrekt språk. Frågan är bara hur mycket formellare det kan bli innan jag börjar göra parodi istället för att hitta stilnivån?

Lämna en kommentar

Filed under Allmänna reflektioner, Skolarbeten

Kommentera

