Äldre än jag eller äldre än mig; är du en språklig nybyggare eller en vårdare?

Myser du när nya, spännande språkkonstellationer dyker upp? Eller önskar du tvärtom att folk lärde sig skilja på rätt och fel och att man enkelt kunde hänvisa till en bok skriven av en auktoritär språkguru när något lät fel i dina öron? Åsikter om språk finns det lika många av som det finns öron – ungefär två per person alltså. Forskningsresultat visar att många har negativa åsikter om till exempel engelska låneord, men väljer ändå själva att använda dem eftersom de svenska alternativen inte känns helt bekväma. På det sättet är vi alla både språkliga nybyggare och vårdare.

En fråga som ständigt är aktuell och som väcker många känslor är den om det heter ”hon är mäktigare än jag”, eller ”hon är mäktigare än mig”. Alla har vi troligen fått inbankat via skolan och självutnämnda språkpoliser att det första alternativet, subjektsformen, är rätt. Detta på grund av att satsen utelämnar vissa ord och att den fullständiga satsen blir ”hon är mäktigare än (vad) jag (är)”, vilket inte låter helt lyckat om vi använder objektsformen, mig. Men för många går det emot den egna språkkänslan att säga ”jag” i det här fallet, och tittar man närmare på subjektsargumentet i ett annat fall håller det inte.

Till exempel, om vi ändrar meningen och istället säger ”hon är mäktigare än sin mor” så fungerar inte argumentet med att satsen skulle vara förkortad. I modersmålstalarens öron låter följande mening illa: ”hon är mäktigare än (vad) sin mor (är)”. Att använda sig av objektsformen är dessutom vanligare i tal och är det som kommer naturligt för de flesta människor. Enligt språkrådet är det numer helt korrekt att använda båda varianterna, dock är det inte helt oproblematiskt.

Oavsett vilken form du väljer kommer du att stöta på motstånd. Därför kan det vara en idé att analysera situationen – kommer texten att läsas av en språklig nybyggare eller en vårdare? Vem är din mottagare? Det är faktiskt så att om ditt budskap går fram oavsett grammatik, då är du varken en språklig nybyggare eller en vårdare. Då är du framförallt en vinnare!

15 kommentarer

Filed under Skolarbeten

15 responses to “Äldre än jag eller äldre än mig; är du en språklig nybyggare eller en vårdare?

  1. Sofia Göker

    Har inget annat att säga än… Vilket bra inlägg! Vinnare kommer vi bli allihopa, om 2,5 år. Hoppas jag.

  2. Gunnar

    Det andra exemplet (med mor) är inte logiskt – jag förstår inte vad det är ni vill visa med det. Skulle satsen i stället lyda ”hon är mäktigare än hennes mor”? Då blir det ju i stället en oklar syftning, inte sant?

    • komuturgarderoben

      Nej, exemplet var just för att visa att det man påstår är utelämnat i den första satsen inte passar in i andra exemplet och man kan därmed inte hävda att det finns ett utelämnat ”är” i satsen.

      • Raffen

        Förlåt mig, men jag ser inget felt med ”hon är mäktigare än vad sin mor är”.

        • John

          Gammal kommentar, men det kan tänkas att fler besöker denna sida i framtiden som vill veta varför detta är fel. Först lite (ganska mycket) bakgrund:

          ”sig” och dess possessiva former ”sin, sitt, sina” är ett så kallat relativt pronomen, vilket betyder att det refererar till ett annat ord. I detta fall hänvisar ordet alltid till den nuvarande satsens subjekt.

          ”Karl slog sig.” – sig åsyftar subjektet i satsen, alltså Karl
          ”Karl såg att Johan kom med sin hund.” – sin åsyftar subjektet i satsen, alltså Johan

          Då ”sig” alltid åsyftar sin sats subjekt, kan ordet inte självt stå i subjektet. I subjektet ”sin kompis”, till exempel, skulle alltså ”sin” åsyfta subjektet, d.v.s. ”sin kompis” – alltså ”sin kompis’ kompis”. Men då har vi ett nytt subjekt med ett nytt ”sin”, som åsyftar ”sin kompis’ kompis”, alltså blir subjektet ”sin kompis’ kompis’ kompis” – och så vidare i oändlighet.

          Lite lång förklaring, men förhoppningsvis är det nu uppenbart varför ”sig” kan stå i subjektet. Nu till den egentliga frågan.

          Skrivningen ”hon är bättre än jag” motiveras med att ”än jag” egentligen är en satsförkortning av bisatsen ”än (vad) jag är”.

          Här visas bisats med parenteser: [Hon är bättre [än jag].]

          Eftersom bisatsens ”jag” står i subjektform måste vi anta att det är bisatsens subjekt. Det betyder att vi har en bisats, ”än jag”, med subjektet ”jag”.

          Meningen som diskuteras lyder: ”Hon är mäktigare än sin mor.”

          ”än sin mor” anser vissa då vara en förkortning av bisatsen ”än sin mor är”. Genom liknelse vid ”än jag”, samt eftersom denna bisats kräver subjekt, vet vi att ”sin mor” är bisatsens subjekt och ”är” dess predikat.

          Men! ”sin mor” innehåller ”sin”, som alltid åsyftar satsens subjekt och därför aldrig självt kan stå i subjektet.

          Därför kan inte ”sin” användas här. Inte bara för att ”sin” aldrig kan stå i subjekt, utan också för att det alltid åsyftar subjektet i SAMMA sats, d.v.s. bisatsen i detta fall. Vill man syfta till ”hon”, huvudsatsens subjekt, måste man använda pronomenet ”hennes”.

          För att sammanfatta, är ”än sin mor” helt och totalt grammatiskt inkorrekt, alltid, utan undantag. Och kanske kan det höras när man uttalar det.

          • John

            ”Lite lång förklaring, men förhoppningsvis är det nu uppenbart varför ”sig” kan stå i subjektet. Nu till den egentliga frågan.”

            Här ska det förstås stå ”varför ‘sig’ INTE kan stå i subjektet” 🙂

            • John

              En till kommentar, för att förtydliga:

              Argumentet att ”än jag” vore felaktigt eftersom man inte kan säga ”än sin mor”, det är logiskt. Varför? Jo, eftersom de flesta just säger ”än sin mor”.

              Med tolkningen att ”än” är en preposition som styr objekt, fungerar det att säga ”än sin mor” då det inte utgör någon bisats och därmed kan ”sin” utan bekymmer användas.

              Därmed borde ”än mig” vara det mest korrekta, i och med att ”än sin” ger fler resultat på Google än vad ”än hans” och ”än hennes” tillsammans ger.

              Märk väl att det inte är fel att säga ”bättre än jag är” eller ”bättre än vad jag är”, men ”bättre än jag” känns dumt om ”bättre än sin mor” inte fungerar med samma logik.

              • John

                Intressant nog har ”än jag” och ”än mig” ett nästan exakt lika antal träffar på Google. Antagligen för att samtliga sidor diskuterar vilken form som är rätt 😉

  3. Nåja, ”hon är mäktigare än vad hennes mor är” säjer mitt öra, eller de båda. Men jag är en finne, så ni må nonchalera.

    Men — vad som är viktigare: kan inte alls begripa den där trenden att skratta åt allt språkvård som något alldeles föråldrat och fånigt och autoritärt ivrande. Det tycks råda över kontinenter. Förstår man alltså inte den funktionsmässiga skillnaden mellan tal- och normspråk?

    Tala kan man göra hur helst man vill. Det räcker att kompisen oftast gissar rätt. Och det är inte ens fråga om någon slapphet eller slarvighet, för det hör till människans natur att leka med språket och tänja ut alla möjliga regler. Det gör jag med flit, även om inte just nu så mycket.

    Men det behövs ett normspråk också. Det finns ju lagar, avtal, myndighetsbeslut, tekniska säkerhetsinstruktioner osv. De förstnämnda bör och de sistnämnda absolut för fan ska vara entydiga!!! Även annars finns det oändligt med saktext som skulle gärna vara tydlig. Därför är det minst sagt önskvärt att språkreglerna inte suddas ut eller slopas.

    Om man inte alls bryr sig om att veta, vad den grammatiska logiken handlar sig om, eller om att vänja sig vid att då och då faktiskt tänka på vad som här egentligen sägs eller hur detta egentligen borde uttryckas … tja, då kan man en gång vara missnöjd med att man inte hade öra eller öga till normspråket.

    Men för all del, om vi diggar allt anglosaxiskt, så kan vi nog också digga principen att allt definieras lite vagt och sen tolkas fram med hjälp av prejudikat. Ska det bli så, så ska det naturligtvis vara mycket lockande och lönsamt att vara jurist, och så ska det finnas rikligt med jurister, och så ska den som kan köpa de skickligaste juristerna ha sanningen i fickan.

    Och så ska du definitivt inte klara av ihopmonterandet av en ikeamöbel.

    Tack för att ni lyssnat. Jag avbryter vrålandet, bara jag vet att alla urskiljer talspråkets och normspråkets funktion och uppskattar vården av det senare.

    • Hasse

      Tack! En bra och tänkvärd kommentar. Själv skriver jag som en kratta och grammatik saknar jag intresse för, men det innebär inte att jag skulle strunta i hur jag srikver för det.

    • Ha! Kom nämligen in bara av en slump (genom att googla och kolla på nåt idiom) och tänkte att på skoj skriva nåt som på en papperslapp i en butelj som ska segla mot världskanten. Trevligt att det faktiskt var någon där. Ännu trevligare att få gehör. Nästan för mycket uppiggande – det är ju kl 4 på natten, och jag lever ännu i gårdagen. Hej…

  4. Äldre än (vad man kan säga om) mig.

    Det finns rikligt med sådana idiom med bortlämnade ord i finskan också. I vartenda fall finner jag det önskvärt att man åtminstone har en svävande aning om den ”hela” tanken bakom frasen. Det är nämligen frågan om att hålla kvar kontakten med språkets logik. Tycker jag, en fossil.

    Idiomer är idiomer. Ändå har jag svårt att leva med personsuffixer i adverber i sådana fall där det inte finns någon explicit subjekt i satsen (i finskan).

    Flin.

  5. Reblogga detta på Per i skogen och kommenterade:
    Bra förklarat och användbart i mitt eget skrivande. Frågan dök upp om vilket som var mest korrekt att skriva: äldre än jag, eller än mig!
    Tack för hjälpen!

  6. Reblogga detta på och kommenterade:
    Mycket användbar sida i skrivande stunder… Sökandet gick lätt, bra taggar och givande tydliga svar och kommentarer!

Kommentera

