App-tastiskt #2

För en månad sedan berättade jag om min dåvarande favoritapplikation till min smarta mobiltelefon. Då handlade det om applikationen (appen) som gjorde det möjligt att skriva inlägg på den här bloggen.

 

Nu till en helt annan app. Den hett efterlängtade, emotsedda och välbehövliga SAOL-appen. Äntligen skulle den komma, Svenska Akademien hade suttit och lurat på den så länge så länge, de ihärdiga supportrarna ville ha den, snarast möjligt. Appen som gör det möjligt att söka bland alla dessa ord som SAOL listar.

 

Nu har jag haft appen en vecka eller två. Behovet av att öppna den och gå igenom innehållet är lika stort som att ta fram den inbundna versionen hemma vid skrivbordet. Behövs det så behövs det, det är ingen app som skapar beroende, såsom tidigare nämnda Wordfeud. En app kring SAOL är ett måste och ett behov, men egentligen inte mer än en app som alltid borde ha funnits. Att det dröjt såpass länge för Akademien att ta fram appen skulle jag säkert kunna föra långa utläggningar om. Men det är inget som ligger mig för, allting har sin tid. SAOL-appen är ordlistans viktiga steg i att följa med i utvecklingen. Den finns nu och kommer fylla samma behov som den inbundna versionen.

 

Så ladda hem den (gratis och allt), inte för att du måste ha den, utan för att den är bra att ha tillhands.

Lämna en kommentar

Filed under Okategoriserat

Kommentera

