I hop eller isär

Särskrivningar! fasar arga människor. De förstör! Njea, snarare roar de väl nästan mer än förstör? I alla fall (iallafall). Det finns en del ord som gör att många tvekar. Hur som helst, eller hursomhelst, och så vidare.

Jag har sett att många frågar Språkrådet via Twitter om idag eller i dag ganska ofta. Där får man välja. Jag gillar idag, men så skriver jag också ihop det mesta.

Till exempel tycker jag personligen att vi ska införa just iallafall, så att man kan använda båda betydelserna, ungefär så här:
– I alla fall reagerade försökspersonerna med bestörtning över särskrivningarna.
– Nåja, det var ju iallafall inte lika förvånande som Gustavssons resultat, där svimmade försökspersonerna vid felaktigt placerade semikolon!

Sen finns det några som jag vill fråga er om. Uppfattar ni någon skillnad mellan

1) välförberedd och väl förberedd,
2) rödfärg och röd färg,
3) alternativmedicin och alternativ medicin?

13 kommentarer

Filed under Språkvård

13 responses to “I hop eller isär

  1. Alla tre exempel skapar bara betoningsskillnad för mig, den semantiska sidan står oförändrad. Dock blir ”rödfärg” snarare en sort — ordet i sig är på något sätt lexikaliserat i och med Falu rödfärg — än en beskrivning av färgens färg. Samma sak gäller nog för ”alternativmedicin”.

    Jag har däremot synpunkter på ”idag” och ”i dag”. Jag särskriver ”i dag”, ”i morgon”, ”i går” etc. så konsekvent som möjligt. Detta för att det annars känns inkonsekvent när jag skriver ”i övermorgon”, ”i förgår”. Visserligen ändras betoningen, men skriftbilden hålls mer intakt.

    Nu blev det ett långrandigt inlägg, jag hoppas överseende finns (för att uttrycka sig passivt).

    • Jo, betoningen förändras ju likt ”Dagens Ny’heter” och ”da’gens ny’heter”, med enkel eller dubbel betoning.
      Så du ser lite skillnad mellan rödfärg- och alternativmedicin-exemplen alltså. Jag tror jag håller med.
      Angående idag/i dag. Jag känner väl mest att ”i dag” är så långt, för något så kort. Men i enlighet med ”i år” så kanske det bör vara två ord. Fast är konsekvens verkligen viktigt över ordgränser så här, när det gäller så väldigt vanliga ord?
      Långa kommentarer är de bästa!

      • Ja, en smärre skillnad. Ingen betydelseskillnad som sagt, men den sammanskrivna varianten känns mer som en lexikaliserad beteckning (som råkar vara en väldigt självbeskrivande sådan).

        Om det är viktigt med konsekvens för vanliga småord är en bra fråga på många sätt. Rent generellt är det ju bara vanliga verb som får ha oregelbundna former, så fort de börjar bli mindre vanliga i språket är det ingen som orkar memorera alla avvikande varianter.

        Det spelar antagligen ingen roll om det finns flera oregelbundna former för de vanliga småorden: så länge vi behöver använda dem flera gånger dagligen kommer de flesta antagligen att lära sig dem ändå. Dessutom hyser vana skribenter motstånd mot all form av särskrivning (vilket jag bland annat märkte av de f.d. journalisterna på min praktikplats: näsor rynkades när jag propagerade för ”i dag”, tillslut köpte de dock min argumentation om än inte min rekommendation).

        • Kom på sen att härom-formerna också finns, som ska skrivas ihop. ”I går” men ”häromdagen” (eller mina personliga favoriter häromsistens och häromnärdetnu var). Känner att det här var en svårare fråga än jag först trodde. Skulle du i en korrläsning lägga in ett mellanrum, även om ”idag” var konsekvent ihopskrivet i texten, när ju båda formerna (av Språkrådet) godtas? Är det ett FEL, eller bara en form som just du inte gillar?
          Jag ogillar ”gett” men skulle nog inte korrändra till ”givit”.

          • Svenska Akademiens ordlista godkänner också båda, men rekommenderar den särskrivna formen. Den godkänner även att ”häromdagen” etc. särskrivs, även om den tycks föredra den ihopskrivna varianten.

            Jag skulle inte ändra ”idag” om det var konsekvent genomfört. Jag har dock gjort det flera gånger med motiveringen att den isärskrivna är MER rätt, vilket t.o.m. jag själv ifrågasätter). Jag känner mig orättvis och ångerfull såhär i efterhand — det är inte mitt tycke och min smak som ska prägla texten.

  2. Om det är så att särskrivningar roar kanske det borde vara ”Särskrivningar! fasar arga människor. De förströr!”

  3. Det finns ju en lång lista i Svenska skrivregler, där det till exempel står att man ska skriva i dag. Jag tycker att det är skönt att slippa lägga energi på sånt här, så jag följer bara de regler som finns, helt enkelt. Men så är jag också en inbiten pragmatiker.

    • Jo, den listan har jag fått kolla ett antal gånger. Men så finns det ju lite variation ändå, som i att Språkrådet gillar både idag och i dag. Men det är klart att om man tvekar kan man följa listan, ungefär som SAOL.

  4. Josefine Malmkvist

    Jag tycker i alla fall att man ska få skriva iallafall i vissa fall!

  5. Petr

    1) välförberedd och väl förberedd är skillnad på just väl förberedd (går att särskriva då väl beskriver förberedd) och bara förberedd
    2) rödfärg och röd färg är som någon kommenterat just Falu rödfärg till skillnad mot t.ex. en nyans, dvs röd färg, kan ju också vara ljus eller mörk.
    3) alternativmedicin och alternativ medicin betyder ett helt annat sätt att tänka kring sjukdomar respektive ett alternativ till någon medicin man fått ordinerad med med samma utgångspunkt.

Kommentera

