Nyttjandet av utnyttja eller utnyttjandet av utnyttja?

På sistone har jag börjat reflektera över användandet av ordet ”utnyttja”. Det verkar som det blir allt vanligare att använda det som en synonym till ordet ”nyttja” vilket jag kanske inte tycker är fel men åtminstone inte rätt.

I dagens DN skriver en insändarskribent att det är självklart att betala för sig ”när man utnyttjar kollektivtrafiken”. I mitt tycke så utnyttjar man bara kollektivtrafiken då man inte betalar för sig eftersom ”utnyttja” för mig är synonymt med ”att dra oberättigad nytta av”. Jag betvivlar starkt att personen som ”utnyttjar” kollektivtrafiken skulle använda ordet ”utnyttja” på samma vis om det rörde en person – ”vi kan utnyttja Pelle!”.

Vad tror och tycker ni om det här?

10 kommentarer

Filed under Allmänna reflektioner, Språkgranskning

10 responses to “Nyttjandet av utnyttja eller utnyttjandet av utnyttja?

  1. Josefin Eigner

    Jag har inte uppmärksammat det själv, men måste hålla med om att ”utnyttja” blir fel i det sammanhanget.

  2. Jag håller med om att utnyttja låter negativt i ditt exempel, men inte i det här exemplet:
    ”Jag får ofta rabatterbjudanden från Hemköp, men jag är så dålig på att utnyttja dem.” Där tycker jag att det låter helt neutralt och är utbytbart mot använda. Håller du med? Vari ligger i så fall skillnaden?

    • Sofia Göker

      Jag håller absolut med dig Ulrika. Det var ett bra exempel! Kan vi kanske enas om att nyttja och utnyttja kan ha samma innebörd men att de oftast skiljer sig åt på så vis att utnyttja har en mer negativ klang och vice versa?

  3. Båda rymmer betydelsen ‘begagna’, varför de i vissa användningar förstås är synonyma. Det känns som att ordet nyttja i huvudsak används med denna betydelse.

    Utnyttja betyder ju däremot även ‘dra fördel av’, och det känns som att detta ord främst används i denna betydelse (med negativa konnotationer).

    Ärligt talat tror jag inte att det har blivit vanligare, utan att du helt enkelt märker det mer eftersom du nu har börjat fundera över användningen. 🙂 (Själv hör jag t.ex. ”grotta ner sig i” hela tiden nu sen jag insåg att det inte heter ”gotta ner sig i”, sjukt störande.)

    • Som kakfantast måste jag ju tillägga att ”gotta ner sig i” visst kan ha sina användningsområden 😉

      • Ha, ja där har du helt rätt. När det gäller kakätande är jag något utav en veteran, även om jag är en novis inom kakbakskonsten. Jag har i alla fall insett att jag har rätt prioriteringar. 🙂

    • Sofia Göker

      Du har nog rätt i att jag bara har blivit mer uppmärksam! Visst är du språkkonsultstudent i Umeå? Är det inte någon av er som bloggar?

      • Det stämmer! Jag tror att vi i allmänhet är ganska dåliag på att blogga. Jag tror det finns några som bloggar, men jag har pinsamt nog dålig koll på det. Om språkligheter är det nog bara Oscar och jag i klassen som bloggar (http://syftningsfel.se/ respektive http://skrivkunnig.se/). Om du är intresserad kan jag höra mig för lite? Vi är ute på våre första praktikvecka för tillfället, så jag tror att mina klasskamrater har mycket spännande saker att berätta.

  4. Håkan

    För mig är ”nyttja” att använda, bruka, och neutralt. Möjligen klingar det lite ålderdomligt. ”Utnyttja” har däremot en klart negativ betydelse: Att använda och skada, eller använda korrekt men för mycket, eller använda och dra fördel av på sätt som går utöver vad man egentligen bör. Kanske detta är dialektalt (jag är från Västernorrland) eller en rest från förr (jag har fyllt 40).

    Dock används ”utnyttja” ofta neutralt i talspråk, har jag märkt, som i exemplet med rabattkupongerna. Men även där låter det märkligt med ”utnyttjar” i mina öron. Jag skulle säga ”använda kupongerna”.

Kommentera

