Grammatiken får oss att grampa

Grammatiktentan med stor G närmar sig med stora steg. Visserligen handlar det bara om den blygsamma introduktionskursen. Först nästa termin får vi sätta tänderna i ”Svenska språkets struktur” och verkligen gräva ner oss i grammatikens djupa vatten. Ändock tror jag att vi är många i klassen som upplever vad man skulle kunna kalla grammatikpanik.

Ett tecken på detta är det fina begreppet ”att grampa” som jag fick lära mig igår
(i går). Om jag har förstått det en sammansättning av substantiven grammatik och panik. Jag förstod inte riktigt ursprunget till detta eminenta verb, även om jag misstänker att det uppkom under gårdagens grammatikstudier.

För att undvika vidare grampning för min egen del måste jag nu tyvärr återgå till att studera Tor G. Hultmans röda bok. Det är dags att börja förstå det där med objektsliknande adverbial.

4 kommentarer

Filed under Grammatik

4 responses to “Grammatiken får oss att grampa

  1. joensoderholm

    Grammaskriktentan som jag föredrar att kalla den.

  2. Panik ingår ju liksom i ordet från början.

Kommentera

